Bli scout i Masthugget Majornas scoutkår!

I Scouterna hittar du både utmaningar och nya kompisar, oavsett var du bor eller hur du gammal du är. Här kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen. Och du är självklart med och bestämmer vad vi ska hitta på.

Testa scouting

Ni är välkomna att prova på tre möten innan ni bestämmer er för att bli medlemmar eller inte. Det är för närvarande lång kö till våra avdelningar, det är registreringsdatum i kön som bestämmer köplatsen.
Vi har intag till våra avdelningar till varje termin, med ett större intag till höstterminen.

För att gå med i vår scoutkår kan du göra en intresseanmälan som skickas direkt till vårt medlemsregister. Fyll i uppgifterna nedan så hör vi av oss till dig. Fält som är markerade med * är obligatoriska. Glöm inte att fylla i information för anhöriga. Där kan du också fylla i önskemål om avdelning!

Äventyr och utmaningar genom att själv få prova på. Hos oss får du uppleva äventyr i naturen och lära känna nya kompisar. Du kan vara scout genom hela livet.

I Scouterna får du prova på nya saker. I den lilla gruppen, patrullen, får du nya kompisar och öva på att leda dig själv och andra. I Scouterna blir du redo för livet.

När kan jag bli scout?

Du kan börja i Scouterna när du går i årskurs 2 (8 år). Du börjar som spårarscout och sedan blir du upptäckarscout, äventyrarscout, utmanarscout och roverscout. Ledare kan du vara hela livet.

Vad gör vi?

Ett typiskt scoutmöte består av en öppningscermoni, som följs av någon rolig lek för att värma upp och springa av sig lite med sina vänner. Efter detta så kommer man till mötets huvuddel, där man lär sig om att elda, använda kniv, olika saker om naturen, hantverk. Ibland kanske man pratar om känslor eller hur det är att vara en bra kompis.

Några helger under terminen är vi ute i naturen och gör olika saker. Det kan vara allt ifrån att lära sig hitta med karta och kompass till att laga gött käk över öppen eld.

De lite äldre scouterna går även ut på hajk ibland, där man vandrar ute i naturen samtidigt som man bär med sig allt man behöver. På natten sover man på något vackert och spännande ställe i vindskydd och får göra upp eld och laga sin egen mat.

På sommaren åker vi ibland på läger. Här är det mer organiserat än hajken. Vi har ordentliga tält och köksutrustning med oss. Vi bor på samma ställe hela veckan, ofta med massor med scouter från andra kårer. Här kan du syssla med nästan vad som helst, från hantverk till bad och lek. Men du kommer garanterat träffa massvis av nya vänner.

De tre vanligaste svaren på varför man är scout

1. Kompisarna
  2. Åka på läger
  3. Prova på nya saker