Härsjösand

Lägergården Härsjösand

Kårens ögonsten och stolthet

Tre mil från Göteborg vid Stora Härsjöns strand i Härryda ligger lägergården Härsjösand. Här har generationer av scouter fått uppleva äventyr och vänskap.

Detta tack vare det idoga ideella arbetet av vuxna scoutledare igenom åren som förvandlade en nedgången jordbruksfastighet till en av Västsveriges finaste lägergårdar.

Härsjösand består av Ladan, Storstugan och Lillstugan (hyrs ej ut). Där finns också bastu, garage, parkeringsplats, båthus och några bodar.

I Ladan finns köket och matsalar. Där finns även scoutsalen med öppen spis och en mysig inredning för samlingar och umgänge. Där finns även ett sovloft med ett angränsande ledarrum.

I Storstugan finns det två sovsalar med tillgänglighetsanpassade toaletter.

Till anläggningen hör sju hektar mark med stora gräsytor, tältplats, lägerbålsplats samt ett stort skogsområde för lek och äventyr. Badplats finns vid bastun som även innehåller duschar och omklädningsrum.

Området är ett populärt och naturskönt strövområde. Här passerar vildmarksleden och det finns många både märka och omärkta leder. De många sjöarna erbjuder möjlighet till kanotutfärder eller badutflykter.

Köp minnessaker i vår shop

Tröjor, T-shirts, kuddar, muggar, förkläden, babykläder med mera

Tryck på länken för: Information om att hyra Härsjösand.

Vägbeskrivning Härsjösand  Observera att det är en smal skogsväg. Kör långsamt och håll uppsikt efter djur och människor! Njut av den fina naturen på vägen. Tryck blå länk ovan för vägbeskrivning.

Åka kollektivt: Du kan åka buss till hållplats Härryda kyrka och promenera ett par kilometer till Härsjösand. Ha på dig reflexer om det är mörkt! Vi rekommenderar att någon bil kör packning och mat medan resten promenerar. 🙂